Thursday, June 28, 2007

Pertembungan Tamadun Islam? Caranya...


Dalam sejarah perkembangan tamadun Islam merupakan bahagian yang kurang diminati oleh pelajar. Keadaan ini mungkin kerana pelajar menganggap bahagian ini tidak menarik dan sukar untuk mengaitkannya dengan sejarah semasa. Cuma, perlu saya ingatkan bahawa bahagian ini sering ditanya di dalam kertas peperiksaan. Jadi, kalau saya sudah pasti saya akan memastikan perkara ini saya pentingkan.

Ada lima cara pertembungan tamadun Islam yang mampu saya fikirkan untuk renungan pelajar.

Perdagangan dan perniagaan - Pengawasan Islam terhadap kawasan Teluk Parsi, Laut Merah dan Timur Mediterranean telah membolehkan perdagangan jarak jauh laut menjadi salah satu alat pertembungan dengan tamadun lain

Hubungan diplomatik - Orang Islam dapat mengetahui cara hidup, cara berfikir dan cara mentadbir daripada tamadun lain

Penaklukan dan ketenteraan - Berlakunya interaksi antara tamadun Islam dengan tamadun lain akibat daripada kegiatan penaklukan dan ketenteraan

Kebudayaan - Kemasukan Islam ke Sepanyol telah membawa kepada kemunculan kebudayaan baru

Intelektual - Penyebaran Islam di Eropah telah membawa keuntungan kepada para intelek Islam. Mereka telah berjaya mendalami ilmu tamadun Eropah seterusnya memperkembang ilmu tersebut menurut perundangan Islam

No comments: