Monday, September 3, 2007

Angkor Wat binaan agung?


Pelajar saya bertanya kepada saya apakah binaan lama yang saya agungkan. Saya berfikir sebentar kemudian ungkapan Angkor Wat terkeluar daripada mulut saya. Sebab saya kagum terhadap binaan ini mudah sahaja.

Pertama, ketinggiannya mencecah 213 meter. Satu ketinggian lampau yang memang menarik. Kedua keluasan kawasannya meliputi 208 hektar. Terlalu luas umpama satu bandar zaman sekarang. Angkor Wat mempunyai menara di setiap sudut dan bahagian pemujaan di tengahnya. Tempat pemujaan ini pula memiliki binaan setinggi 39 meter. Binaan ini juga memiliki menara di setiap sudutnya.

Manakala satu tembok yang menarik mengelilinginya. Tembok batu yang kelilinginya dikatakan mempunyai kelebaran 850 meter dan 1 000 meter panjang. Angkor Wat juga menarik kerana dinding tembok ini mempunyai ukiran epik Ramayana dan Mahabharata.

No comments: